Iedereen die in Nederland woont of werkt en
loonbelasting betaalt is verplicht om een zorgverzekering bij een
zorgverzekeraar af te sluiten. Dit staat beschreven in de Zorgverzekeringswet.
Aanmelden zorgverzekering
- U moet zich binnen vier maanden
na het ontstaan van de verzekeringsplicht aanmelden. Als u dat niet doet,
dan betaalt u een boete van 130% van de premie over de periode die u te
laat bent bij de verzekeraar waar u zich heeft aangemeld. Deze boete geldt
niet als u kunt aantonen dat de te late aanmelding u niet verweten
kan worden.
- Als u een zorgverzekering afsluit tussen 1 januari en 1 februari, dan gaat de verzekering in met terugwerkende kracht per 1 januari.
Beëindigen zorgverzekering
U kunt
op verschillende manieren opzeggen:
- schriftelijk of
- via uw nieuwe verzekeraar de
opzegservice gebruiken.
Het is belangrijk
dat u duidelijk aangeeft welke personen willen opzeggen. Vermeld daarom naam,
adres en relatienummer van de personen van wie de verzekering moet worden
beëindigd.
Opzeggen kan t/m 31 december. U moet zich uiterlijk 1 februari hebben ingeschreven bij een andere zorgverzekeraar.
U kunt
niet opzeggen:
- als u een premieachterstand
heeft, tenzij de dekking van de verzekering is geschorst;
- bij wijzigingen of herziening
van de premie of de verzekeringsvoorwaarden als die wijziging voortvloeit
uit wettelijke regelingen of bepalingen.
U kunt wel opzeggen:
- als u het niet eens bent met wijzigingen in premie of
voorwaarden;
- die niet voortvloeien uit wettelijke bepalingen.
Opzeggen kan dan tegen de datum waarop de wijziging van kracht wordt en
kan in ieder geval gedurende één maand nadat de wijziging in de
voorwaarden of de premie is meegedeeld;
- bij verandering van werkgever waardoor u onder een andere collectiviteitsregeling valt.
De basisverzekering Zorg Zeker Polis is een
naturapolis. Dit betekent dat met zorgverleners in heel Nederland afspraken
zijn gemaakt over beschikbaarheid van dienstverlening, kwaliteit en extra zorg.
Met die zorgverleners maken we ook afspraken over de tarieven die voor
behandelingen gelden. Hiermee garanderen wij dat u binnen een redelijke afstand
en reistijd alle zorg kunt krijgen die u nodig heeft.
Zorgverlener declareert rechtstreeks
Uw zorgkosten worden rechtstreeks gedeclareerd. Dat
betekent dat u de factuur niet hoeft voor te schieten. Als wij geen afspraken
hebben met zorgverleners bij u in de buurt, kunnen wij voor u bemiddelen. De zorgverlener zal u in dat geval een
factuur sturen die u bij AZVZ kunt declareren. Wij hebben afspraken
met verreweg de meeste zorgverleners gemaakt. Bent u op zoek naar een
zorgverlener? U vindt uw gecontracteerde zorgverlener in onze zorgzoeker.
Zorgverleners zonder contract
Als u zorg
wilt ontvangen van een zorgverlener waarmee wij geen afspraken hebben gemaakt
(oftewel niet-gecontracteerd), dan vergoeden wij maximaal 80% (wijkverpleging
75%) van het in de markt gebruikelijke tarief of het tarief zoals dat in
de Wet Marktordening Gezondheidszorg (Wmg) door de overheid is vastgesteld.
Op deze pagina vindt u de tarievenlijsten
met vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg. Bekijk de kolom 'Zorg Zeker
Polis’.
Beperkte toegang tot zorg
Met sommige zorgverleners spreken wij een bedrag af dat zij in een kalenderjaar maximaal mogen declareren. Dit noemen we ook wel een omzetplafond. Hierdoor kan er met de basisverzekering Zorg Zeker Polis (naturapolis) beperkte toegang tot een zorgverlener zijn:
- Bent u al in behandeling bij een zorgverlener? Dan merkt u niets van het omzetplafond.
- Bent u op zoek naar een zorgverlener? In de Zorgzoeker staat of we een omzetplafond hebben afgesproken. Als het omzetplafond is bereikt, dan kunt u wachten totdat de zorgverlener van uw keuze weer plek heeft. U kunt ook contact opnemen met ons Team Zorgadvies en Bemiddeling. Wij kijken samen met de zorgverlener of u toch geholpen kunt worden. Of wij helpen u met het vinden van een andere zorgverlener.
Reden omzetplafond
Door met zorgverleners een omzetplafond af te spreken, willen wij bereiken dat de zorg efficiënt wordt geleverd en dat er geen onnodige kosten worden gemaakt. Zo voorkomen we dat de zorgkosten onnodig stijgen en houden we de premie betaalbaar.
Verplicht eigen risico
Het eigen risico is het bedrag dat u zelf betaalt als
uw zorg uit de basisverzekering wordt vergoed. In 2022 is het eigen risico € 385,-. Het eigen risico geldt niet voor verzekerden tot 18
jaar en niet voor:
- Huisartsenzorg en via de huisarts gedeclareerde
zorg binnen ketenzorg
- Anticonceptiva van 18 tot en met 20 jaar
- Gedragsmatige ondersteuning bij stoppen met roken
- Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI)
- Geneesmiddelen die op de lijst
voorkeursgeneesmiddelen staan (apotheekkosten wel eigen risico)
- Hulpmiddelen die u leent (als het hulpmiddel uw
eigendom wordt, wel eigen risico)
- Kraamzorg
- Medicijncheck bij een door ons gecontracteerde
apotheek
- Nacontroles van orgaandonoren
- Reiskosten van de donor bij orgaandonatie
- Verloskundige zorg
- Verpleging en verzorging
- Voetzorg bij diabetes type 1 en 2 met minimaal
zorgprofiel 2
De meeste zorg uit de
basisverzekering wordt rechtstreeks gedeclareerd door uw zorgverlener. Wij
sturen u voor het betalen van het eigen risico een factuur. Als u een
zorgkostenfactuur zelf direct aan uw zorgverlener betaalt en de factuur daarna
bij ons declareert, krijgt u een gedeelte van de vergoeding van ons uitgekeerd.
Wij houden dan namelijk eerst het verplicht eigen risico in op de vergoeding.
Vrijwillig
eigen risico
Bij AZVZ kunt u niet kiezen voor een vrijwillig
eigen risico.
Zorgkosten uit eerder jaar
Het verplicht eigen risico kan uiterlijk tot en met 31
december van het volgende jaar in rekening worden gebracht. Wordt u
bijvoorbeeld in maart 2021 behandeld in een ziekenhuis, dan vallen deze kosten
onder eigen risico van 2021. Als wij de rekening van het ziekenhuis pas op of
ná 31 december 2022 ontvangen, mogen wij het eigen risico hiervan niet meer bij
u in rekening brengen.
Declaratiedatum
De declaratiedatum (die bijvoorbeeld
op de factuur voor eigen risico staat) is de dag van het eerste contact
met het ziekenhuis. Dit is dus niet altijd de datum waarop de behandeling heeft
plaatsgevonden. De declaratiedatum bepaalt voor welk jaar het eigen risico
geldt.
Diagnose behandelcombinatie (DBC)
De DBC is de manier waarop de
zorgverlener een behandeling van begin tot eind kan bijhouden. Aan de DBC die
op de factuur staat zien wij:
- welke zorg u
heeft gehad;
- wanneer de zorg is begonnen;
- hoelang de zorg heeft geduurd.
Per DBC is een vast bedrag afgesproken dat het ziekenhuis mag declareren. Als u na 120 dagen nog een vervolgbehandeling krijgt, start er een vervolg-DBC. Deze DBC heeft als declaratiedatum de dag na de sluitingsdatum van de eerste DBC. Valt deze datum in het volgende kalenderjaar, dan betaalt u voor de vervolgbehandeling ook weer het eigen risico. U kunt bij uw behandelaar navragen of er een vervolg-DBC wordt gestart en wat de startdatum van de vervolg-DBC is. Kijk voor een uitgebreide uitleg op de Informatiekaart van VWS.
Wijzigingen in premie en/of polisvoorwaarden